Istoria Yamaha
Una dintre cele mai populare firme producătoare de motociclete, Yamaha, a fost înfiinţată în urmă cu 130 de ani într-un domeniu total diferit: ca producător de echipamente muzicale. Fondatorul său a fost un japonez pasionat de ceasuri şi specializat în reparaţii de echipamente medicale. Născut în 1851, Torakusu Yamaha a fost al treilea fiu al lui Takanosuke, astronom de profesie, care lucra şi ca inginer de proiecte. În acest mediu, el a fost inevitabil fascinat şi atras de maşinării şi tehnologie. În 1871 s-a mutat la Nagasaki şi a început să studieze producţia de ceasuri sub îndrumarea unui inginer englez. În câţiva ani a devenit un expert în ceasuri, motiv pentru care s-a îndreptat către o nouă provocare: echipamentele medicale. S-a mutat din nou, de această dată la Osaka, şi a studiat din greu, trăind din reparaţiile de echipamente medicale şi ceasuri. Până într-o zi.
În 1887, directorul unei şcoli elementare din Jinjo trăia o mare dezamăgire că un armoniu scump (instrument muzical asemănător cu orga), importat din America şi donat de către un bogătaş şcolii respective, nu mai funcţiona. Acesta era un obiect rar la acea vreme şi faimos; dacă 20 kg de orez costau 1 yen, armoniul ajungea până la 45 de yeni. Directorul a făcut orice să îl repare, fără sorţi de izbândă, până când i-a încredinţat această sarcină lui Torakusu, pe care îl cunoştea ca bun meşter de reparaţii. În scurt timp, el a identificat cauza problemei şi a început să creeze un plan al structurii interioare a armoniului. ”Simt că pot construi astfel de instrumente pentru 3 yeni bucata, iar în viitor toate şcolile elementare din Japonia ar putea avea câte unul“, a declarat, încrezător, Yamaha.
Torakusu Yamaha, care a pus bazele industriei instrumentelor muzicale la Hamamatsu şi care şi-a dedicat viaţa cercetării şi muncii în domeniu, a decedat la vârsta de 65 de ani. A rămas în memoria tuturor ca ”regele instrumentelor muzicale“ şi, în acelaşi timp, un om modest şi muncitor. Nici după ce compania a crescut nu a devenit arogant şi a fost foarte apropiat de angajaţii săi; spre exemplu, când erau bolnavi îi vizita foarte des şi le adăuga bani în plus la salariu pentru cheltuieli medicale. Însă, pe de altă parte, Yamaha era un om rece, sobru, care nu zâmbea prea des şi nici nu vorbea mai mult decât strictul necesar.
Yamaha Corporation este astăzi, 130 de ani mai târziu, o corporaţie multinaţională japoneză, cu o gamă foarte largă de produse şi servicii, în special instrumente muzicale, instrumente electronice, motociclete şi echipamente sportive. Yamaha Motor Corporation, cea mai populară divizie a conglomeratului, a apărut pe piaţă în 1995 şi a început, iniţial, să imite motocicletele europene.
1954

Primul prototip Yamaha – YA-1 (Red Dragonfly) a fost construit. O motocicletă simplă, cu un cilindru, 125 cmc în 2 timpi. Pentru pasionații de motociclete de epocă probabil că este izbitoare asemănarea dintre YA-1 și DKW RT125. Da, Yamaha n-a început foarte glorios – pur și simplu a copiat o motocicletă nemțească, profitând de faptul că după război aliații suspendaseră copyright-urile companiilor germane. Dar are și Yamaha meritul ei – au făcut o motocicletă mai bună decât originalul
Prototipul a fost testat peste 10.000km înainte de a intra în producția de serie pentru a fi siguri că viitoarea motocicletă va fi una fiabilă.
În același timp a început construirea viitoarei fabrici de motociclete.
1955
A început producția de serie a lui YA-1. A fost un succes aproape instantaneu, iar acest succes a dus la ideea înființării, pe 1 iulie 1955 a companiei Yamaha Motor.
În același an YA-1 a participat la 2 curse importante în Japonia și le-a și câștigat.
Yamaha Motor a luat fiinţă în iulie 1955, pe fondul unei lupte acerbe pentru supravieţuire pe piaţa moto: la acea perioadă existau peste 150 de producători de motociclete la nivel mondial! Denumirea iniţială a fost Nipon Gakki, ulterior schimbându-şi numele în Yamaha Corporation. Piatra de temelie a fost pusă de către Genichi Kawakami (1912-2002) prin demerarea producţiei modelului YA-1, supranumit „Aka-tombo” (dragon zburător roşu).
Pentru producerea acestui prim model au fost folosite echipamente de prim rang, utilizate la construcţia elicelor de avioane. Prima cursă la care a luat parte modelul YA-1, Mt. Fuji Ascent, a şi fost câştigat de acesta, rezultatul fiind o mare gură de oxigen pentru nou-născuta firmă niponă. În aceea perioadă, salariul unui absolvent de facultate era la nivelul de 10.700 yeni, de aceea, cu un preţ de 138.000 yeni, YA-1 a fost considerat un model extravagant.
Yamaha YA-1 (1955)
Dimensiuni: L x l x h:1980x660x925 [mm]
Greutate: 94 kg
Motor: 1 cilindru, 2 timpi, răcit cu aer, 123 cmc
Putere maximă: 5,6 CP/5000 rot/min
Cuplu maxim: 0,96 kg – m / 3.300 rot/min
Lasă un răspuns